Sopra Steria Logo White

Del 1

ledelsen har ordet

Pil ned

Del 1

ledelsen har ordet

Pil ned

Satser stort på kunnskap, teknologi og mangfold

Menneskene må stå i sentrum når vi utvikler teknologiske løsninger, sier administrerende direktør Kjell Rusti. Samme kompromissløse prinsipp legges til grunn når Sopra Steria bygger fremtidens virksomheter sammen med kundene sine.

Kjell Rusti har samlet Solfrid Skilbrigt, ansvarlig for mennesker, kultur og bærekraft, og Ronny Jevard, finansdirektør, på toppen av Posthuset i Oslo, Norges høyeste kontorbygg. Det gir vidt utsyn når ledertroikaen skal kommentere Sopra Sterias bærekraftresultater og finansielle resultater.

Rusti er godt fornøyd både med fjoråret og det som er levert så langt i 2025 for å oppfylle visjonen om å «være Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft». Brede leveranser av tverrfaglige tjenester innen forretning og teknologi hjelper mange av Norges aller største offentlige og private kunder i omstillingene de er igjennom.

At hovedforeningen Virke i samarbeid med Konsulentguiden, kåret Sopra Steria til Årets konsulenthus, blant annet fordi kundene mente at de bidro mest til verdiskaping, kan tyde på at visjonen er realistisk.

Vi mener at teknologi er et verktøy for å forbedre livene til mennesker og bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier Rusti.

— Da må vi forstå brukernes behov og designe løsninger som er tilgjengelige, inkluderende og bærekraftige. Når vi lykkes, skaper vi verdi både for kundene og samfunnet som helhet.

Beste stedet å jobbe

Toppsjefen er klar på at på samme måte som at menneskene skal stå i sentrum for teknologien, skal de rundt 3300 medarbeiderne også stå i sentrum internt i Sopra Steria.  

— Sopra Steria skal være et fantastisk sted å jobbe, sier han, og får full støtte av Solfrid Skilbrigt:

Det er menneskene som er virksomheten, som er ekspertene og som skaper kulturen vår, understreker hun.

— Det er det som gjør oss til et kompetanseselskap. Når vi rapporterer, er det ekstra lett å se at det er dette mangfoldet som skaper så overbevisende resultater.

Medarbeidere i Sopra Steria

Bærekraft fra grunnen av

For et selskap som Sopra Steria, som jobber med så mange store kunder med viktige samfunnsoppdrag, er bærekraft både eksternt og internt blitt stadig viktigere de siste årene. Den vektleggingen er viktig også for mange av medarbeiderne.

Sopra Steria er blant annet svært opptatt av å skape et samfunn som omfavner alle. Selskapet bistår blant annet mange av kundene med å stille krav til inkluderende design i anskaffelser.

— Slik kan næringslivet spille en viktig rolle i å redusere digitale skiller, sier Rusti, og tilføyer:

Generelt ønsker vi å hjelpe norske virksomheter til å bli mer produktive og innovative – og mer bærekraftige. Det er kun slik vi kan skape fremtidens virksomheter.

– Sammen med våre kunder må vi skape løsninger som beskytter både menneskene, klima og naturen, sier Kjell Rusti i filmen:

Tøft marked – god vekst

Og Sopra Sterias prioriteringer synes å treffe markedet svært godt – i hvert fall om vi skal dømme etter de økonomiske resultatene.

Tross et tøffere marked, var veksten gjennom 2024 på 10 prosent. Det er riktignok en nedgang fra noen usedvanlig gode år, men vi ligger fortsatt svært godt an sammenlignet med markedet ellers, sier finansdirektør Ronny Jevard.

Han forteller at det nå investeres mest i sektorene energi, industri, olje og forsvar. Årsakene er den geopolitiske uroen, voksende energibehov og politiske satsinger på sikkerhet og grønn industri.

— Samtidig ser vi en noe lavere offentlig investeringsvilje, kanskje spesielt innen helsesektoren på grunn av stramme budsjetter. Men her bistår vi samtidig kunder med digitaliseringsprosjekter som henter ut gevinster og øker effektiviteten, forteller Jevard.

Drone over skog

Uansett sektor er imidlertid satsingen på kunstig intelligens i sterk vekst. Sopra Steria har jobbet med KI siden 2014 og er kjent for sin sterke posisjon på feltet. 

— Vi har hele tiden vært nysgjerrige og åpne for hvordan utviklingen vil påvirke oss og tjenestene våre, sier Rusti påpeker at KI spiller inn i tre dimensjoner: I selskapets interne prosesser, i utvikling av tjenester og løsninger og ikke minst i verdioverføring til kundene.

KI og geopolitiske utfordringer

Vi tester kontinuerlig ut mekanismer for å forstå KIs kommersielle potensial og hvordan vi kan skape nettopp denne kunde- og samfunnsverdien, sier Rusti.

Som teknologipartner er Sopra Steria svært klar over at digitale løsninger også har en stor miljøpåvirkning. Spesielt avansert teknologi som KI er ressurskrevende både i opplæring og bruk.  

— Derfor jobber vi aktivt med å gjøre de digitale leveransene våre mer energieffektive fra grunnen av, blant annet gjennom bevisste valg i arkitektur, kode og infrastruktur. Vår erfaring er at kundene setter stor pris å bli utfordret også på dette feltet, sier Rusti.

Medarbeidere i Sopra Steria

Verdier som betyr noe

Alle de tre i ledergruppen motiveres av å bidra til å gjøre samfunnet bedre, gjennom å spille kundene i offentlig og privat sektor gode.

— Det er fortsatt mer enn nok av forbedringer og uløste problemer å gå løs på. I tillegg må vi kontinuerlig tilpasse og utvikle oss på en rekke områder, enten det skyldes KI og teknologiske muligheter eller pandemier, økonomiske kriser, kriger eller konflikter, sier Rusti.

Men uansett tilpasningsevne, er det enkelte ting Sopra Steria aldri kommer til å kompromisse på.

For oss er det helt avgjørende å være en arbeidsplass som tiltrekker, utvikler og beholder de dyktigste menneskene, sier Solfrid Skilbrigt.

— Det oppnår vi ved å skape et bærekraftig arbeidsliv, der mangfold, inkludering, samarbeid og tillit står i sentrum.

Ingen av de tre lederne har dermed problemer med å underskrive følgende løfte til slutt:

Det kommer ikke til å bli noen nedleggelse av «DEI-tiltak» hos oss. Det er heller et arbeid vi bare kommer til å styrke ytterligere.