Lederperspektiver for 2025

En usikker og tvetydig verden, men også optimisme og muligheter.

Så, hvordan lykkes som fremtidens virksomhet?

En usikker og tvetydig verden, men også optimisme og muligheter.

Så, hvordan lykkes som fremtidens virksomhet?

Hvordan påvirker dagens verdensbilde måten norske virksomheter må tenke og organisere seg på?

I denne rapporten deler ledere sine perspektiver, med særlig tre hovedutfordringer som bakteppe.

Astronomical object, Outer space, Earth, Planet, Universe, Night, Astronomy

1

En Usikker verden

Sikkerhetsbildet i verden påvirker hva norske ledere må tenke på i tiden vi går inn i.

2

Komplekse utfordringer

Raskere endringer og kamp om ressursene krever en ny måte å jobbe på. For alle.

Electronic device, Personal computer, Office Equipment, Laptop, Gadget, Netbook, Touchpad

3

Teknologisk fart

Teknologien kan være en pådriver, så lenge medarbeidere og ledere omfavner den.

Hva skal til for å skape fremtidens virksomhet? I denne rapporten deler ledere sine erfaringer om å gå fra strategi til å skape verdi i virksomheten. Mennesker, prosesser og teknologi er viktige endringsdrivere når de utvikler organisasjonene. Les hvordan.

Fremtidens virksomhet

Lederperspektiver

2025

for

01

Det handler om mennesker

Heldigvis. Uten menneskene kommer virksomheten ingen vei. Teknologi gjør det mulig å effektivisere, men det er ledere og ansatte som må organisere og gjennomføre endringene. Det handler om å være omstillingsdyktig. Det handler om samarbeid. Det handler om kultur. Først da kan ledere lykkes med å skape en lønnsom virksomhet for fremtiden.

02

Det handler om prosesser

Gode prosesser er helt avgjørende for å få til endring og for å øke produktiviteten. Det handler om å ta beslutninger basert på innsikt og analyser, det handler om organisering, evnen til å drive innovasjon og forretningsutvikling. Og det handler om å drive prosessene frem, med sikkerhet og bærekraft som fundament.

03

Det handler om teknologi

Digitalisering. Data. Kunstig intelligens. Automatisering. Teknologi er - og vil utvilsomt være – en viktig endringsdriver for ledere og norske virksomheter i årene som kommer. Spørsmålet er hvordan teknologien tas i bruk, og hvilken verdi den gir – i samspill med menneskene.

Veien mot

Norske ledere opplever økt usikkerhet, høyere kompleksitet og strammere vilkår enn før. Hva skal til for å skape fremtidens virksomhet i disse omgivelsene? Mennesker, teknologi og prosesser er de viktige endringsdriverne, men det er også seks egenskaper som må på plass om du skal lykkes.

Disse seks egenskapene må være på plass for
å lykkes med å skape fremtidens virksomhet.

Menneskene må med. Prosessene setter krav til omstilling, og teknologien er utvilsomt en viktig brikke for å lykkes med å bli fremtidens virksomhet. Men hvordan, er det store spørsmålet.

I intervjuene med lederne fra både offentlig og privat sektor, kommer det klart frem at norske virksomheter må prioritere hardere og øke produktiviteten mer enn vi har gjort på lenge. Dette må til for å møte effektiviseringskravene. Norske virksomheter må bli mer produktive. Produktivitet krever kompetanse til å gjøre nødvendige endringer, og for å kunne investere i og utnytte teknologien på en god måte.

For å lykkes med å skape fremtidens virksomhet, er det seks egenskaper som må være på plass:

1

Lønnsom og effektivt: En lønnsom og effektiv virksomhet bruker ressurser effektivt, er bevisst kostnader og oppnår den veksten man ønsker.

2

Sikker: En sikker virksomhet mestrer cybersikkerhet, driver effektiv risikostyring, og overholder alle relevante forskrifter.

3

Innsiktsdrevet: En innsiktsdrevet virksomhet sikrer høy datakvalitet, utnytter kunstig intelligens og maskinlæring, og tar beslutninger basert på innsikt og analyser.

4

Bærekraftig: En bærekraftig virksomhet styrer ansvarlig, tar hensyn til sosiale forhold, og reduserer miljøpåvirkningen.

5

Verdiskapende: En verdiskapende virksomhet fremmer innovasjon, er kundeorientert, og driver kontinuerlig forretningsutvikling.

6

Omstillingsdyktig: En omstillingsdyktig virksomhet har fleksibel ledelse og organisasjonsstruktur, er smidig i sine prosesser og adopterer ny teknologi raskt.

Disse seks egenskapene er avhengig av hverandre. Tar du bort én, blir veien til fremtidens virksomhet vanskeligere å nå. For å lykkes med disse egenskapene, spiller mennesker, prosesser og teknologi en avgjørende rolle. Det er disse i samspill som er endringsdriverne, og som må til for å drive virksomheten fremover for å få til endring. Uansett hvilket fagområde du jobber med.

Lederne vi har intervjuet har tro på at de skal få til denne utviklingen. De ser tegn til at det er en økende erkjennelse av at endring er nødvendig – og at det haster. Dette gir et momentum vi sjelden ser. Norge har en sterk tradisjon for å finne løsninger sammen, gjennom økosystemer og gode partnersamarbeid. Og vi har tidligere vist at vi kan håndtere store samfunnsendringer gjennom samarbeid, innovasjon og handlekraft.

Den største utfordringen kan fort bli evnen til å prioritere. For å prioritere noe, må vi forsake noe annet. Det krever sterk og tydelig ledelse, en vilje til å ta risiko, og utholdenhet til å stå i konsekvensene av valgene. Men historien viser at nettopp dette er noe vi kan mestre når vi samler oss om en felles innsats.

Vi må lære oss å stå i konstant endring. Selv om det kan føles krevende, rommer det også en enorm mulighet. Med smidige organisasjoner og styringsformer, vil endring fortsette å være det som får oss fremover. Når vi våger å tenke nytt, finne løsninger og ta modige valg, kan vi ikke bare møte utfordringene, men også skape mer robuste og fremtidsrettede organisasjoner og samfunn.

Først da har vi lykkes med å skape en virksomhet for fremtiden.

Veien mot

Norske ledere opplever økt usikkerhet, høyere kompleksitet og strammere vilkår enn før. Felles for dem alle, er hva som skal til for å skape fremtidens virksomhet. Her er mennesker, teknologi og prosesser viktige endringsdrivere.

Hos Sopra Steria bruker vi Go-to-market (GTM) modellen for å sikre at våre kunder støtten i deres transformasjonsprosesser og leverer skreddersydde løsninger som møter deres behov.

Konklusjon

veien mot fremtidens virksomhet

Norske ledere opplever økt usikkerhet, høyere kompleksitet og strammere vilkår enn før. Felles for dem alle, er hva som skal til for å skape fremtidens virksomhet. Her er mennesker, teknologi og prosesser viktige endringsdrivere.

Diagram

Vi hjelper til å vektlege deres behov til å skap fremtidens virksomhet /HJLEP med text/

Takk til alle som
har bidratt

Vision Care, Eyewear, Chin, Glasses, Cheek, Eyebrow, Lips, Skin, Happiness, Smile
Vision Care, Facial expression, Dress shirt, Eyewear, Glasses, Smile, Sleeve, Shoulder, Collar, Happiness
Facial hair, Chin, Smile, Cheek, Sleeve, Eyebrow, Forehead, Collar, Skin, Shoulder
Facial expression, Layered hair, Smile, Happiness, Shoulder, Tooth, Iris, Blond
Chin, Sleeve, Eyebrow, Forehead, Skin, Shoulder, Collar, Happiness, Smile, Neck
Facial expression, Formal wear, Smile, Beauty, Blazer, Blond, Happiness, Iris, Wrinkle, Jewellery
Vision Care, Eyewear, Chin, Glasses, Sleeve, Forehead, Collar, Shoulder, Face, Nose
Facial expression, Portrait photography, Lips, Skin, Smile, Beauty, Eyelash, Blond, Iris, Jewellery
Sleeve, Collar, Skin, Face, Nose, Smile, Mouth, Neck, Jaw, Eye
Formal wear, Facial expression, Dress shirt, Sleeve, Collar, Smile, Blazer, Standing, Happiness, Button
Vision Care, Eyewear, Hair, Chin, Glasses, Eyebrow, Skin, Shoulder, Smile, Jaw
Formal wear, Smile, Chin, Eyebrow, Sleeve, Collar, Forehead, Happiness, Shoulder, Jaw
Vision Care, Facial expression, Formal wear, Eyewear, Glasses, Sleeve, Shoulder, Smile, Mouth, Happiness
Facial expression, Formal wear, Smile, Sleeve, Happiness, Collar, Forehead, Shoulder, Neck, Standing
White-collar worker, Smile, Coat, Sitting, Blazer, Job
Facial expression, Brown hair, Shoulder, Beauty, Smile, Happiness, Iris
Facial hair, Chin, Cheek, Sleeve, Eyebrow, Forehead, Shoulder, Collar, Skin, Jaw
Facial hair, Vision Care, Eyewear, Chin, Glasses, Cheek, Sleeve, Eyebrow, Head, Forehead
Smile, Hair, Chin, Cheek, Head, Eyebrow, Happiness, Forehead, Skin, Face
Vision Care, Facial expression, Eyewear, Glasses, Sleeve, Smile, Shoulder, Collar, Standing, Blazer
Chin, Cheek, Sleeve, Eyebrow, Forehead, Smile, Skin, Collar, Shoulder, Jaw
Facial expression, Smile, Hair, Happiness, Lips, Skin, Shoulder, Beauty, Hairstyle, Blond
Facial expression, Smile, Chin, Sleeve, Skin, Shoulder, Happiness, Beauty, Neck, Tooth
Facial expression, Hair, Chin, Eyebrow, Skin, Smile, Neck, Mouth, Blond, Beauty
Formal wear, Chin, Smile, Eyebrow, Forehead, Happiness, Collar, Shoulder, Jaw, Neck
Vision Care, Eyewear, Chin, Glasses, Cheek, Eyebrow, Lips, Skin, Happiness, Smile
Facial expression, Sleeve, Smile, Shoulder, Collar, Orange, Tooth, Logo
Facial expression, Portrait photography, Layered hair, Chin, Shoulder, Neck, Smile, Blond, Eyelash
Hair, Cheek, Eyebrow, Skin, Face, Smile, Hairstyle, Beauty, Jaw, Mouth
Vision Care, Formal wear, Eyewear, Clothing, Glasses, Sleeve, Face, Collar, Shoulder, Standing

Anders Mohn Frafjord
Viseadministrerende direktør ved Oslo Universitetssykehus HF

Anne Sagstuen Nysæther
Administrerende direktør i Elvia

Are Tomsgard
Sekretær i LO

Birgitte Engebretsen
Administrerende direktør i Telenor Norge

Bjørn Marthinsen
Etatsdirektør for Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune

Ella Skjørestad
Konserndirektør Kundetilbud, Marked og Innovasjon i SpareBank 1 Sør-Norge

Erik M. Hansen
Direktør for e-helse i Helse Vest RHF

Gard Thomassen
IT-direktør ved Universitetet i Oslo

Hanne Tangen Nilsen
Administrerende direktør i Sykehuspartner HF

Harald Hegerberg
Divisjonsdirektør i Bufdir

Hilde Singsaas
Direktør i DFØ (red. anm. Singsaas er siden blitt direktør i Miljødirektoratet)

Inger Cathrine Bryne
Administrerende direktør i Helse Vest RHF

Ingunn Midttun Godal
Administrerende direktør i Mattilsynet

Jørund Rasdal Unneland
Leder for kommunikasjon og merkevare i Frende Gruppen

Kjersti Hobøl
Administrerende direktør i Nille

Lene Mostue
Direktør i Energi 21

Linda Jacobsen
Avd. direktør organisasjon og digitalisering i Miljødirektoratet

Lisbeth Sommervoll
Administrerende direktør i Vestre Viken HF

Mona Askmann
Administrerende direktør i Fredrikstad Energi

Oddmund Kroken
Administrerende direktør i Østfold Energi

Øystein Eriksen Søreide
Administrerende direktør i Abelia

Pablo Barrera
Konsernsjef i Haugaland Kraft

Ramnath Falch Ambathy
Direktør Technology i Mantena

Stine Neteland
COO i Frende Gruppen

Thomas Hoholm
Professor i innovasjon og prorektor ved Handelshøyskolen BI

Thomas Smedsrud
Administrerende direktør i Kernel

Tonje Sagstuen
Administrerende direktør i Norsk Tipping

Tore Øvrebø
Toppidrettssjef i Olympiatoppen

Trond Utne
Administrerende direktør i Hemit HF

Ulf Andersen
Statistikksjef i NAV

Vi vil rette en stor takk til alle lederne som har bidratt med innsikt og erfaringer.

Sopra Steria har intervjuet 29 ledere i norske virksomheter. Dette har vi lært:

Hva er samfunnsutfordringer

Fremtidens virksomhet

⦿⦿⦿ Lederperspektiver for 2025 ⦿⦿⦿ Lederperspektiver for 2025 ⦿⦿⦿ Lederperspektiver for 2025 ⦿⦿⦿ Lederperspektiver for 2025 ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿

En Usikker verden

Sikkerhetsbildet i verden påvirker hva norske ledere må tenke på i tiden vi går inn i.

Komplekse utfordringer

Raskere endringer og kamp om ressursene krever en ny måte å jobbe på. For alle.

Teknologisk fart

Teknologien kan være en pådriver, så lenge medarbeidere og ledere omfatter den.

En Usikker verden

Raskere endringer og kamp om ressursene krever en ny måte å jobbe på. For alle.

En Usikker verden

Teknologien kan være en pådriver, så lenge medarbeidere og ledere omfatter den.

Komplekse utfordringer

Raskere endringer og kamp om ressursene krever en ny måte å jobbe på. For alle.

Menneskene må med. Prosessene setter krav til omstilling, og teknologien er utvilsomt en viktig brikke for å lykkes med å bli fremtidens virksomhet. Men hvordan, er det store spørsmålet.

En Usikker verden

Sikkerhetsbildet i verden påvirker hva norske ledere må tenke på i tiden vi går inn i.

Komplekse utfordringer

Raskere endringer og kamp om ressursene krever en ny måte å jobbe på. For alle.

teknologisk fart

Teknologien kan være en pådriver, så lenge medarbeidere og ledere omfatter den.

Menneskene må med. Prosessene setter krav til omstilling, og teknologien er utvilsomt en viktig brikke for å lykkes med å bli fremtidens virksomhet. Men hvordan, er det store spørsmålet.

En Usikker verden

Sikkerhetsbildet i verden påvirker hva norske ledere må tenke på i tiden vi går inn i.

Komplekse utfordringer

Sikkerhetsbildet i verden påvirker hva norske ledere må tenke på i tiden vi går inn i.

teknologisk fart

Sikkerhetsbildet i verden påvirker hva norske ledere må tenke på i tiden vi går inn i.

Menneskene må med. Prosessene setter krav til omstilling, og teknologien er utvilsomt en viktig brikke for å lykkes med å bli fremtidens virksomhet. Men hvordan, er det store spørsmålet.

En usikker verden

Vårt største naboland har gått til krig. USA har valgt en president som lover tøffere handels- og utenrikspolitikk, og som er tydeligere på et ønske om militær-økonomisk dominans. Kina påvirker verden og utfordrer sikkerheten i vestlige land gjennom cyberspionasje, teknologiutvikling, økonomisk makt og militær opprustning.

Trussellandskapet har blitt mer avansert og profesjonalisert. Ved hjelp av kunstig intelligens kan så og si «alle» sette i gang ransomware-angrep mot store virksomheter. Parallelle kriser og skiftende forutsetninger har blitt den nye hverdagen. Økonomiske spilleregler endrer seg, og verdikjedene blir mer komplekse. Og oppi det hele tvinger de geopolitiske spenningene norske ledere til å revurdere gamle strategier for å tilpasse seg en verden i rask endring. Samtidig må alle ta sitt ansvar for å snu utviklingen av klima- og naturendringer.

Det er nå-bildet. Endringer, usikkerhet, kompleksitet og tvetydighet gjør det vanskeligere å analysere og planlegge for fremtiden. Men heldigvis åpner det også opp for nye muligheter. Slik vi så på arbeidsplasser under koronapandemien. Det var de som turte å satse som kom best ut av det. Nettopp det bør norske ledere tenke på i tiden vi går inn i.

Den internasjonale ustabiliteten har gjort det lettere å snakke om viktigheten av god sikkerhetskultur.

Flash photography, Forehead, Lip, Chin, Smile, Eyebrow, Eye, Sky, Sleeve, Iris

Linda Jacobsen

avdelingsdirektør i Miljødirektoratet

Komplekse utfordringer

Lav produktivitetsvekst, svak innovasjonsevne og fragmentert samarbeid. Det er konklusjonen i Draghi-rapporten, som tar for seg europeisk konkurranseevne. Dette treffer også Norge. Problemene blir mer komplekse, endringene kommer raskere og det er større kamp om ressursene. Aldrende befolkning, større krav til omstilling og press på offentlig finansiering gjør det krevende å balansere bærekraft og vekst. Velferdskostnadene skyter i været, det blir færre skatteytere som deler regningen, råvarene blir dyrere og produksjonskostnaden øker. Også er det kronen, som faller i verdi. Perspektivmeldingen skisserer dette bildet av et Norge fram mot 2060. Bildet er realiteten både beslutningstakere i offentlige og private virksomheter må forholde seg til de neste årene. Det krever en ny måte å jobbe på, hos alle menneskene i en organisasjon. Endring krever at det er vilje, evne og rom til å tilpasse seg. Og det krever kapasitet. Først da kan de komplekse utfordringene løses.

Flash photography, Forehead, Lip, Chin, Smile, Eyebrow, Eye, Sky, Sleeve, Iris

Trond Utne

administrerende direktør i HEMIT

Vi står i spagat mellom innsparing og investering for fremtiden. Det er et prioriteringsparadoks

Teknologisk fart

Norge har alle forutsetninger for å bli verdens mest digitaliserte land, sa statsminister Jonas Gahr Støre da han presenterte ny nasjonal digitaliseringsstrategi høsten 2024. Strategien setter klare mål for fremtidens digitale Norge, hvor data og kunstig intelligens (KI) spiller en viktig rolle. For ja, KI setter fart på utviklingen av tjenester i en skala som ikke har vært sett siden den industrielle revolusjonen. Utviklingen skjer fort, og spørsmålene er mange. En rapport fra Sopra Steria viser at det forventes at KI-markedet vil mer enn doble seg innen 2028. Likevel er det kun 1 av 7 KI-piloter som skaleres. Det kreves kunnskap, i hele organisasjonen og på tvers av organisasjoner – både privat og offentlig. Virksomheter må øke digital modenhet, også på ledernivå. Både medarbeidere og egen ledergruppe må omfavne teknologien for å se verdien den kan gi. Først da kan teknologien være en viktig pådriver for å utvikle næringslivet og en mer moderne offentlig sektor.

Flash photography, Forehead, Lip, Chin, Smile, Eyebrow, Eye, Sky, Sleeve, Iris

Ledere på alle nivåer trenger tilstrekkelig forståelse til å vurdere hvordan teknologi kan brukes til å løse samfunnsoppdraget

Hilde Singsaas

direktør i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring

En usikker verden

Flash photography, Forehead, Lip, Chin, Smile, Eyebrow, Eye, Sky, Sleeve, Iris

Vårt største naboland har gått til krig. USA har valgt en president som lover tøffere handels- og utenrikspolitikk. Globale forsyningskjeder gjør oss sårbare. Det er vanskelig å spå de økonomiske virkningene av klimaendringer og omstillingen til et nullutslippssamfunn. Den raske teknologiske utviklingen gir oss både muligheter og utfordringer vi ikke vet rekkevidden av.

«Vi er ikke i krise. Men det er ikke helt fredelig heller.»

Birgitte Engebretsen,
Telenor Norge 

Vi har innfløkte problemer

Flash photography, Blue, Sleeve, Art, Wall, Thigh, Waist

«Sjokkimpulsene» rundt oss setter sitt preg på mange norske virksomheter. Samtidig har samfunnsutviklingen over tid – både i Norge og verden for øvrig - vært preget av knapphet på ressurser, økte krav og økt kompleksitet. I vår nye virkelighet blir utfordringene stadig mer komplekse. Draghi-rapporten fremhever hvordan Europas evne til å møte utfordringene hemmes av lav produktivitetsvekst, svak innovasjonsevne og fragmentert samarbeid. Perspektivmeldingen beskriver et Norge hvor aldrende befolkning, økte krav til omstilling, og press på offentlige finanser skaper en krevende balanse mellom bærekraft og vekst.

«Å håndtere kompleksitet er blitt en kjernekompetanse»

Birgitte Engebretsen,
Telenor Norge 

Vi får strammere vilkår

entrepreneur, start-up, man

Mens vi i 2020 hadde fire arbeidstakere per pensjonist, vil vi i 2050 bare ha to. Helse- og omsorgskostnadene vil skyte i været, og det blir færre skatteytere til å dele på regningen. Høyere produksjonskostnader og lavere kroneverdi vil presse marginene i mange bedrifter. I sum vil både privat og offentlig sektor måtte drive med strammere rammer.

«Vi står i spagat mellom sparing og investering for fremtiden. Det er et prioriteringsparadoks»

Trond Utne,
HEMIT

Les hvordan norske toppledere vil løse utfordringene.

TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿

Les hvordan norske toppledere vil løse utfordringene.

TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿ TOPPLEDERS AGENDA ⦿⦿⦿

Konklusjon

veien mot fremtidens virksomhet

Norske ledere opplever økt usikkerhet, høyere kompleksitet og strammere vilkår enn før. Felles for dem alle, er hva som skal til for å skape fremtidens virksomhet. Her er mennesker, teknologi og prosesser viktige endringsdrivere.

Menneskene må med. Prosessene setter krav til omstilling, og teknologien er utvilsomt en viktig brikke for å lykkes med å bli fremtidens virksomhet. Men hvordan, er det store spørsmålet.

I intervjuene med lederne fra både offentlig og privat sektor, kommer det klart frem at norske virksomheter må prioritere hardere og øke produktiviteten mer enn vi har gjort på lenge. Dette må til for å møte effektiviseringskravene. Norske virksomheter må bli mer produktive. Produktivitet krever kompetanse til å gjøre nødvendige endringer, og for å kunne investere i og utnytte teknologien på en god måte.

For å lykkes med å skape fremtidens virksomhet, er det seks egenskaper som må være på plass:

1.

Lønnsom og effektivt: En lønnsom og effektiv virksomhet bruker ressurser effektivt, er bevisst kostnader og oppnår den veksten man ønsker.

2.

Sikker: En sikker virksomhet mestrer cybersikkerhet, driver effektiv risikostyring, og overholder alle relevante forskrifter.

3.

Innsiktsdrevet: En innsiktsdrevet virksomhet sikrer høy datakvalitet, utnytter kunstig intelligens og maskinlæring, og tar beslutninger basert på innsikt og analyser.

4.

Bærekraftig: En bærekraftig virksomhet styrer ansvarlig, tar hensyn til sosiale forhold, og reduserer miljøpåvirkningen.

5.

Verdiskapende: En verdiskapende virksomhet fremmer innovasjon, er kundeorientert, og driver kontinuerlig forretningsutvikling.

6.

Omstillingsdyktig: En omstillingsdyktig virksomhet har fleksibel ledelse og organisasjonsstruktur, er smidig i sine prosesser og adopterer ny teknologi raskt.

Disse seks egenskapene er avhengig av hverandre. Tar du bort én, blir veien til fremtidens virksomhet vanskeligere å nå. For å lykkes med disse egenskapene, spiller mennesker, prosesser og teknologi en avgjørende rolle. Det er disse i samspill som er endringsdriverne, og som må til for å drive virksomheten fremover for å få til endring. Uansett hvilket fagområde du jobber med.

Lederne vi har intervjuet har tro på at de skal få til denne utviklingen. De ser tegn til at det er en økende erkjennelse av at endring er nødvendig – og at det haster. Dette gir et momentum vi sjelden ser. Norge har en sterk tradisjon for å finne løsninger sammen, gjennom økosystemer og gode partnersamarbeid. Og vi har tidligere vist at vi kan håndtere store samfunnsendringer gjennom samarbeid, innovasjon og handlekraft.

Den største utfordringen kan fort bli evnen til å prioritere. For å prioritere noe, må vi forsake noe annet. Det krever sterk og tydelig ledelse, en vilje til å ta risiko, og utholdenhet til å stå i konsekvensene av valgene. Men historien viser at nettopp dette er noe vi kan mestre når vi samler oss om en felles innsats.

Vi må lære oss å stå i konstant endring. Selv om det kan føles krevende, rommer det også en enorm mulighet. Med smidige organisasjoner og styringsformer, vil endring fortsette å være det som får oss fremover. Når vi våger å tenke nytt, finne løsninger og ta modige valg, kan vi ikke bare møte utfordringene, men også skape mer robuste og fremtidsrettede organisasjoner og samfunn.

Først da har vi lykkes med å skape en virksomhet for fremtiden.

Thanks to all the contributors

Eye glass accessory, Vision care, Forehead, Glasses, Head, Lip, Goggles, Outerwear, Eyebrow, Sunglasses
Eye glass accessory, Vision care, Forehead, Glasses, Head, Lip, Goggles, Outerwear, Eyebrow, Sunglasses
Eye glass accessory, Vision care, Forehead, Nose, Glasses, Lip, Eyebrow, Goggles, White, Sunglasses
Eye glass accessory, Vision care, Glasses, Forehead, Nose, Lip, Chin, Jaw, Helmet
Eye glass accessory, Vision care, Forehead, Nose, Glasses, Lip, Eyebrow, Goggles, White, Sunglasses
Vision care, Forehead, Nose, Glasses, Lip, Chin, Hairstyle, Eyebrow, White, Eyewear
Vision care, Hair, Face, Glasses, Head, Lip, Eyebrow, Eyewear, Sleeve, Wig
Vision care, Hair, Face, Glasses, Head, Lip, Eyebrow, Eyewear, Sleeve, Wig
Vision care, Facial expression, Forehead, Nose, Lip, Chin, Eyebrow, Hairstyle, White, Goggles
Eye glass accessory, Vision care, Glasses, Forehead, Nose, Lip, Chin, Jaw, Helmet
Vision care, Forehead, Hair, Face, Head, Chin, Eyebrow, Eyewear, Sunglasses, Jaw
Vision care, Face, Forehead, Nose, Head, Lip, Chin, Eyebrow, Eyelash, Goggles
Eye glass accessory, Vision care, Forehead, Glasses, Head, Lip, Goggles, Outerwear, Eyebrow, Sunglasses
Eye glass accessory, Vision care, Forehead, Nose, Glasses, Lip, Eyebrow, Goggles, White, Sunglasses
Vision care, Forehead, Nose, Glasses, Lip, Chin, Hairstyle, Eyebrow, White, Eyewear
Vision care, Hair, Face, Glasses, Head, Lip, Eyebrow, Eyewear, Sleeve, Wig
Vision care, Facial expression, Forehead, Nose, Lip, Chin, Eyebrow, Hairstyle, White, Goggles
Eye glass accessory, Vision care, Glasses, Forehead, Nose, Lip, Chin, Jaw, Helmet
Eye glass accessory, Vision care, Glasses, Forehead, Nose, Lip, Chin, Jaw, Helmet
Eye glass accessory, Vision care, Forehead, Nose, Glasses, Lip, Eyebrow, Goggles, White, Sunglasses
Vision care, Forehead, Hair, Face, Head, Chin, Eyebrow, Eyewear, Sunglasses, Jaw
Vision care, Forehead, Hair, Face, Head, Chin, Eyebrow, Eyewear, Sunglasses, Jaw
Vision care, Face, Forehead, Nose, Head, Lip, Chin, Eyebrow, Eyelash, Goggles
Vision care, Forehead, Hair, Face, Head, Chin, Eyebrow, Eyewear, Sunglasses, Jaw
Vision care, Face, Forehead, Nose, Head, Lip, Chin, Eyebrow, Eyelash, Goggles