Lederperspektiver for 2025

Det handler om teknologi

Mulighetene er mange, men teknologien krever at både ledere og medarbeidere omstiller seg. Spørsmålene mange stiller seg, er hvilket potensial som egentlig ligger i bruk av ny og revolusjonerende teknologi.

Electronic device, Personal computer, Office Equipment, Laptop, Gadget, Netbook, Touchpad

Må se potensialet i ny teknologi

«Vi går inn i en tid hvor ressursmangelen treffer oss for alvor. Det økonomiske handlingsrommet og tilgangen på naturressurser blir mindre, og vi får en stadig eldre befolkning. Vi mangler rett og slett folk nok til å løse morgendagens utfordringer.»

Sitatet er fra et innlegg digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung hadde i Finansavisen i fjor. Og vi har hørt henne si det – gang på gang. Vi bygger landet på nytt med digitalisering som verktøy, sier hun, og hevder at ny teknologi, og spesielt kunstig intelligens, er et av våre viktigste virkemidler for å håndtere utfordringene vi står overfor.

Nesten alle lederne i denne rapporten peker på muligheten for bedre utnyttelse av eksisterende teknologi, men sier at det stiller større krav til ny kompetanse, omstilling og endringsledelse enn mange kanskje var klar over. I tillegg mener flere av lederne at det er vanskelig å forutse potensialet som ligger i bruk av ny og revolusjonerende teknologi. Som for eksempel kunstig intelligens.

Må se potensialet i ny teknologi

«Vi går inn i en tid hvor ressursmangelen treffer oss for alvor. Det økonomiske handlingsrommet og tilgangen på naturressurser blir mindre, og vi får en stadig eldre befolkning. Vi mangler rett og slett folk nok til å løse morgendagens utfordringer.»

Sitatet er fra et innlegg digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung hadde i Finansavisen i fjor. Og vi har hørt henne si det – gang på gang. Vi bygger landet på nytt med digitalisering som verktøy, sier hun, og hevder at ny teknologi, og spesielt kunstig intelligens, er et av våre viktigste virkemidler for å håndtere utfordringene vi står overfor.

Nesten alle lederne i denne rapporten peker på muligheten for bedre utnyttelse av eksisterende teknologi, men sier at det stiller større krav til ny kompetanse, omstilling og endringsledelse enn mange kanskje var klar over. I tillegg mener flere av lederne at det er vanskelig å forutse potensialet som ligger i bruk av ny og revolusjonerende teknologi. Som for eksempel kunstig intelligens.

for forsiktig omstilling

Det er et paradoks at produktivitetsveksten faller, samtidig som vi investerer stadig mer i teknologi. For selv om Norge er et av de mest digitaliserte landene i Europa, blir vi ikke mer effektive. Hvorfor er det slik?

Lederne vi har intervjuet peker på at vi har vært for forsiktige med å omstille oss. Produktivitet handler om å oppnå mer med færre ressurser, og da er det ikke nok å gjøre hverdagen enklere for medarbeiderne. Norske virksomheter må også klare seg med færre medarbeidere, eller skape mer verdi med samme antall. SÅ, hvordan kan teknologien bli redningen for å få til det?

Både private og offentlige virksomheter mener at man til dels mangler nødvendig kompetanse til å utnytte teknologien. Mange sliter også med å redusere teknisk gjeld. Det vil si merkostnader som følger av utdaterte systemer: Gammel arkitektur, midlertidige løsninger som ble permanente eller datamodeller som typisk ble til mens vi gikk. For å lykkes, kreves gode prosesser for å implementere ny teknologi, og ikke minst gode prosesser for å adoptere. Mislykkes virksomheten med dette, vil det gå ut over menneskene som skal bruke teknologien – som igjen vil påvirke effekten og verdien organisasjonen ønsker å oppnå. En gjenganger er ofte at teknologien tilpasses altfor tett opp til dagens prosesser, fremfor å bruke teknologien til å redefinere nye og bedre prosesser.

Facial expression, Brown hair, Shoulder, Beauty, Smile, Happiness, Iris

«Vi er på full fart ut av gammel legacy»

Birgitte Engebretsen
Administrerende direktør i Telenor Norge

Les betraktninger fra Telenor Norge

Telenor har prioritert å modernisere plattformene sine for å sikre bedre kundeopplevelser, forenkle og effektivisere, samtidig som selskapet skal være i front på IT-sikkerhet.

– Vi er på full fart ut av gammel legacy og over i en cloud native-verden hvor vi utnytter data og KI i alle prosesser. Dette har skjedd mye raskere enn mange trodde var mulig, forteller Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Eksempelvis har Telenor digitalisert mye av interaksjonen med kundene.

– På den måten øker vi tilgjengelighet på kundeservice og det ser vi at kundene våre setter pris på.

De er en stor aktør og det tar tid å gjennomføre et så stort teknologiskifte som selskapet er inne i nå. Men potensialet for å ta i bruk ny teknologi for å skape bedre kundeopplevelser, effektivisering og vekst er stort.

– Aldri har så mange endringer i omgivelsene truffet oss parallelt og så hyppig. Det kommer til å fortsette i årene som ligger foran oss. Derfor har det vært viktig for oss å bygge organisasjons- og arbeidsformer som gjør oss i stand til å håndtere dette, sier Engebretsen.

Ta riktigE investeringer

Teknologi koster. Mange norske virksomheter har brukt mye penger på å oppgradere IT-plattformene til å være sikrere, mer skalerbare og mer fleksible enn før. Nå handler det om å ta bedre beslutninger og gjøre prosesser og verdikjeder enklere og mer effektive. Ledere må evne å prioritere de riktige investeringene i teknologi.

For mange virksomheter blir det en avveining mellom å bruke ressurser på å bygge robuste og fremtidsrettede systemer, opp mot mer kortsiktige løsninger på prekære behov. En utfordring er at investeringskostnader og gevinster kan oppstå forskjellige steder, noe som kan hindre at virksomheter investerer i teknologi der det ville gitt mest effekt. Dette kan være på tvers av forvaltningsnivåer og sektormyndigheter i offentlig sektor, men også innad i offentlige og private virksomheter.

Ny teknologi, som kunstig intelligens, kan bidra til en annen forretningsmodell enn virksomheten har hatt. Men da må virksomheten evne å flytte hovedfokus på «kun» drift, til prosjekter som driver selskapet fremover og som bidrar til nye måter å jobbe på. Først da kan teknologien bli en verdifull endringsdriver for fremtidens virksomhet.

Det er et lederansvar å forstå potensialet i den teknologien som omgir oss, og forstå hva som hindrer oss i å utnytte den. Vi har gode forutsetninger for å få det til: norske arbeidstakere har høy digital kompetanse, og vi kan hente erfaring fra bransjer som har lykkes godt med samarbeid rundt teknologi. Det handler om samspillet mellom mennesker og teknologi. For å sikre at ny teknologi og digitalisering faktisk fører til at vi jobber annerledes, kreves god endringsledelse. Hvis menneskene ikke er med, kommer virksomheten heller ingen vei med teknologien.

1

%

Omtrent 70 prosent av den norske arbeidsstyrken kan redusere arbeidstiden med 10 prosent ved bruk av KI-verktøy. For nesten halvparten av arbeidsstyrken kan denne gevinsten være så høy som 20 prosent.

1

%

Regjeringen har som mål at 80 % av statlige virksomheter skal ta i bruk kunstig intelligens i løpet av 2025, og 100 % innen 2030.

Vision Care, Facial expression, Formal wear, Eyewear, Glasses, Sleeve, Shoulder, Smile, Mouth, Happiness

«Innovasjon og utvikling er avgjørende»

Kjersti Hobøl
Administrerende direktør i Nille

Les betraktninger fra Nille

Butikkjeden Nille har vært gjennom en omfattende snuoperasjon etter teknisk konkurs i 2018. Administrerende direktør Kjersti Hobøl fikk tre til fem år på å berge butikkjeden, og klarte det med god margin. Endringsledelse og kulturbygging har vært viktige faktorer, men nye teknologiske løsninger ble også en vesentlig brikke for å gjenopprette lønnsomheten.

– Innovasjon og utvikling er avgjørende for å drive topplinjevekst. Vi bruker dataanalyse og kunstig intelligens for å simulere innkjøp, analysere prisfølsomhet og dele informasjon effektivt. I tillegg hjelper KI oss med enklere å få informasjon om totalmarkedet og vekst, noe vi brukte mye tid på før, forteller Hobøl.

Teknologi og sikkerhet

Teknologien utvikler seg i rasende fart, og kombinasjonen av nye teknologier gir store muligheter. Kunstig intelligens vil treffe alle – uavhengig av bransje. Virksomhetene som starter tidlig og evner å ta i bruk teknologien innenfor trygge rammer, oppnår en fordel som konkurrentene aldri vil kunne ta igjen. Neste generasjons KI vil være både raskere og smartere. De som starter tidlig, lærer raskere og bygger løsninger som sikrer fremtidens konkurransekraft. Ny teknologi kan brukes til å utvikle bedre produkter, smartere tjenester og nye forretningsmodeller.

Men det følger også med nye trusler. Det er fortsatt mye usikkerhet rundt hvor mye KI vi ser i ondsinnet angrep i dag, men det vil utvilsomt påvirke trusselbildet fremover. Det er forventet at KI vil gjøre cyberangrepene mer avanserte i tiden fremover. Spørsmålet er ikke lenger om norske virksomheter kan bli utsatt for et angrep, men når. De som kommer seg gjennom det, er virksomhetene som har strategien klar.

«Ikke alle bruker teknologien i god hensikt, det må norske virksomheter være oppmerksomme på.»

Flere av lederne som er intervjuet i denne rapporten, mener vi har lett for å overvurdere hva teknologi kan endre på kort sikt, samtidig som vi undervurderer de langsiktige effektene. Dette kan medføre at vi ikke setter nok kraft bak tiltakene og at vi gir opp for tidlig. Teknologisk konvergens er kraftfullt, men kan også gjøre oss sårbare. Ikke alle bruker teknologien i god hensikt, det må norske virksomheter være oppmerksomme på.

Teknologi og sikkerhet

Teknologien utvikler seg i rasende fart, og kombinasjonen av nye teknologier gir store muligheter. Kunstig intelligens vil treffe alle – uavhengig av bransje. Virksomhetene som starter tidlig og evner å ta i bruk teknologien innenfor trygge rammer, oppnår en fordel som konkurrentene aldri vil kunne ta igjen. Neste generasjons KI vil være både raskere og smartere. De som starter tidlig, lærer raskere og bygger løsninger som sikrer fremtidens konkurransekraft. Ny teknologi kan brukes til å utvikle bedre produkter, smartere tjenester og nye forretningsmodeller.

Men det følger også med nye trusler. Det er fortsatt mye usikkerhet rundt hvor mye KI vi ser i ondsinnet angrep i dag, men det vil utvilsomt påvirke trusselbildet fremover. Det er forventet at KI vil gjøre cyberangrepene mer avanserte i tiden fremover. Spørsmålet er ikke lenger om norske virksomheter kan bli utsatt for et angrep, men når. De som kommer seg gjennom det, er virksomhetene som har strategien klar.

Flere av lederne som er intervjuet i denne rapporten, mener vi har lett for å overvurdere hva teknologi kan endre på kort sikt, samtidig som vi undervurderer de langsiktige effektene. Dette kan medføre at vi ikke setter nok kraft bak tiltakene og at vi gir opp for tidlig. Teknologisk konvergens er kraftfullt, men kan også gjøre oss sårbare. Ikke alle bruker teknologien i god hensikt, det må norske virksomheter være oppmerksomme på.

Vision Care, Eyewear, Chin, Glasses, Cheek, Eyebrow, Lips, Skin, Happiness, Smile

«Må balansere modernisering med risiko»

Inger Cathrine Bryne
Administrerende direktør i Helse Vest RHF

Les betraktninger fra Helse Vest RHF

Helse Vest RHF er et av landets fire regionale helseforetak, og har overordnet ansvar for spesialisthelsetjenesten i Rogaland og Vestland. Som i helsesektoren ellers, øker kravene om å levere mer med mindre ressurser.

Helse Vest har standardisert IKT-systemer for alle sykehusene, noe som forenkler pasientflyten og gir bedre kvalitet på helsetjenester. I tillegg brukes teknologi, som robotisering og kunstig intelligens, for å fjerne tidstyver og effektivisere arbeidshverdagen for helsepersonellet. Samtidig tar de bevisste valg i møte med digital risiko.

– Digitalisering er avgjørende for å møte fremtidens krav, men det må også være trygt og brukervennlig. Vi tar derfor grep for å balansere modernisering med risiko, sier administrerende direktør Inger Cathrine Bryne ved Helse Vest RHF.

Teknologi og etikk

De som lykkes med teknologien, evner også å bruke den på en etisk og tillitsvekkende måte. I fjor vedtok EU verdens første lov for kunstig intelligens, nemlig AI Act, eller EU-forordningen på norsk. Målet er å ha et felles regelverk som legger til rette for trygg, etisk og tillitsvekkende bruk av KI, uavhengig av sektor. Et annet eksempel er DORA-forordningen, som inneholder felleseuropeiske regler som definerer krav til hvordan finansinstitusjoner må håndtere og vurdere IKT-risiko.

Signert AI Pact?

Før AI Act-regelverket trer i kraft i Norge, kan norske virksomheter signere AI Pact. Dette er et initiativ ledet av Europakommisjonen, hvor hensikten er å få selskaper til å forplikte seg frivillig for å bidra til å fremme pålitelig og sikker bruk av kunstig intelligens, også før AI Act trer i kraft.

Facial expression, Formal wear, Smile, Beauty, Blazer, Blond, Happiness, Iris, Wrinkle, Jewellery

«Jeg ønsker en opplyst etisk debatt i samfunnet»

Ingunn Midttun Godal
Administrerende direktør i Mattilsynet

Les betraktninger fra Mattilsynet

Mer enn 90 prosent av alt regelverk som Mattilsynet forvalter, er EU-regelverk. Utstrakt bruk av kunstig intelligens, maskinlæring og presise genredigeringsteknologier blir mer utbredt i flere næringer og sektorer.

Administrerende direktør Ingunn Midttun Godal i Mattilsynet trekker frem kombinasjonen kunstig intelligens og syntetisk biologi, som for eksempel genredigering, som et eksempel på nye teknologier som vil endre verdikjedene for mat radikalt. De kan gi muligheter for å øke produksjonen, gi mindre sykdommer og fokusere på sorter som er bedre tilpasset et endret klima, men de kan også by på utfordringer.

– Teknologiene kan utgjøre stor risiko i hendene på feil aktører, derfor trengs det offentlige debatt om de etiske aspektene, sier Godal.

Både Mattilsynet og næringene vil dra nytte av kunstig intelligens og analyse av store datamengder for å forstå risikobildet mer presist og for å målrette innsatsen der risikoen er størst. Brukt riktig, vil teknologien kunne bidra til tryggere mat til forbrukerne, bedre plantehelse, dyrehelse og dyrevelferd og mer oversiktlige verdikjeder for aktørene.

– Jeg ønsker en opplyst etisk debatt i samfunnet. Hva vil vi at maskinene faktisk skal hjelpe oss med? Og hva mener vi må håndteres av mennesker? Det synes jeg er veldig interessant.

Oppsummering Med teknologi

Oppsummering Med prosesser

Oppsummering

Hvordan er teknologien en viktig endringsdriver for å skape fremtidens?
Her er noen anbefalinger:

Se på teknologi som en strategisk ressurs

Ledere må ta ansvar for å forstå potensialet i teknologien og prioritere langsiktige løsninger framfor kortsiktige behov.

Se teknologien sammen med målene

Bruk teknologien til å redefinere nye og bedre prosesser. Bruk virksomhetens mål som retning for hvilken teknologi det bør investeres i.

Skap gode teknologiprosesser

Etabler gode prosesser for å implementere ny teknologi, og ikke minst gode prosesser for å adoptere den. På den måten blir det mulig å lykkes.

Vær nysgjerrig på teknologien

Omfavn nye teknologier som kunstig intelligens. Neste generasjons KI vil være både raskere og smartere. De som starter tidlig, lærer raskere og bygger løsninger som sikrer fremtidens konkurransekraft.

Fokuser på å skape verdi

Frem innovasjon, vær kundeorientert og driv kontinuerlig forretningsutvikling. Verdiskaping er nøkkelen.

Fokuser på mennesker og teknologi

Investere tid i menneskene som skal bruke teknologien. Endringsledelse er vesentlig.

Omfavn nye teknologier som kunstig intelligens. Neste generasjons KI vil være både raskere og smartere. De som starter tidlig, lærer raskere og bygger løsninger som sikrer fremtidens konkurransekraft. 

Bruk teknologien til å redefinere nye og bedre prosesser. Bruk virksomhetens mål som retning for hvilken teknologi det bør investeres i.

Investere tid i menneskene som skal bruke teknologien. Endringsledelse er vesentlig.

Etabler partnersamarbeid for å få tilgang til kompetanse. Bruk selskaper som tilbyr kapasitet og kompetanse virksomheten ikke har, eller ikke ønsker å bygge opp.

Frem innovasjon, vær kundeorientert og driv kontinuerlig forretningsutvikling. Verdiskaping er nøkkelen.

Oppsummering

med teknologi

Hvordan er teknologien en viktig endringsdriver for å skape fremtidens virksomhet?

Her er noen anbefalinger:

Se på teknologi som en strategisk ressurs. Ledere må ta ansvar for å forstå potensialet i teknologien og prioritere langsiktige løsninger framfor kortsiktige behov.

Bruk teknologien til å redefinere nye og bedre prosesser. Bruk virksomhetens mål som retning for hvilken teknologi det bør investeres i.

Etabler gode prosesser for adopsjon av ny teknologi, og ikke minst gode prosesser for å ta den i bruk. På den måten blir det mulig å lykkes.

Investere tid i menneskene som skal bruke teknologien. Endringsledelse er vesentlig.

Omfavn nye teknologier som kunstig intelligens. Neste generasjons KI vil være både raskere og smartere. De som starter tidlig, lærer raskere og bygger løsninger som sikrer fremtidens konkurransekraft. 

Etabler partnersamarbeid for å få tilgang til kompetanse. Bruk selskaper som tilbyr kapasitet og kompetanse virksomheten ikke har, eller ikke ønsker å bygge opp.

Frem innovasjon, vær kundeorientert og driv kontinuerlig forretningsutvikling. Verdiskaping er nøkkelen.

Oppsummering

med teknologi

Hvordan er teknologien en viktig endringsdriver for å skape fremtidens virksomhet?