Integrert rapport

Bærekraft og Finansielle resultater

Del 3

Del 3

Bærekraft og Finansielle resultater

Sterk norsk tilstedeværelse

Hovedkontoret vårt er i Oslo, og vi har kontorer i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Hamar, Drammen og Fredrikstad.

Ni kontorer i norge

Hovedkontoret vårt er i Oslo, og vi har kontorer i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Hamar, Drammen og Fredrikstad.

Font
Font

69 %

Menn

31 %

Kvinner

I 2023 VAR vi
3222 ansatte

Fordelt på 992 kvinner
og 2230 menn

69 %

Menn

31 %

Kvinner

I 2023 VAR vi
3222 ansatte

Fordelt på 992 kvinner
og 2230 menn

1000
Font

... Og fikk publisert

0

kronikker, debatt-

eller blogginnlegg

Alt er innlegg som er blitt publisert i fagpresse, riksmedier og lokalaviser

medarbeiderne

Fullførte

2500

sertifiseringer i fjor

Material property, Font
Purple, Font, Violet

Snittalderen på en

medarbeider i Sopra

Steria er

0

år

Slope

hvorav 273 Var nyutdannet

det ble ansatt 857

Eye, Vertebrate, Purple, Mammal, Organism, Cartoon, Gesture, Violet, Finger, Font

Omsetning og driftsresultat

Sopra Steria har de siste tjue årene doblet driftsinntektene sine omtrent hvert fjerde år. I fjor endte omsetningen på nesten 5,4 milliarder kroner (+20 prosent fra 2022), med et driftsresultat på 503 millioner kroner (+10,5 prosent).

Omsetning

Driftsresultat

6000

5000

4000

3000

2000

1000

0

2019

2020

2021

2022

2023

Tall i millioner kroner

Slope
Rectangle
Rectangle, Slope, Font, Plot, Line

Våre Co2-
utslipp i tonn

For 2023 har vi etablert vårt eget klimaregnskap, satt opp i henhold til GHG protokollen på Scope 1, 2 og 3.

Scope 1: Bensin
Scope 2: Elektrisitet for lokasjon-
og markedsbasert.
Scope 3: innkjøpte varer og tjenester, energirelaterte aktiviteter, avfall, forretningsreiser og leide lokaler og utstyr

Notat Nadia: Dobbeltsjekk scope 1, 2 og 3 som hovedtitler med Katrine

Lokasjonsbasert

Markedsbasert

Scope 1

5,05

Scope 2

12802

Scope 2

12773

7285

Scope 3

VÅRE UTSLIPP tCO2E

For 2023 har vi etablert vårt eget klimaregnskap, satt opp i henhold til GHG protokollen på Scope 1, 2 og 3.

Scope 1: Bensin fra egne biler

Scope 2: Elektrisitet, fjernvarme & fjernkjøling

Scope 3: Innkjøpte varer og tjenester, energirelaterte aktiviteter, avfall, forretningsreiser og leide lokaler og utstyr

Scope 1

5,05

Scope 2

12,77

Scope 3

7285,28

total

7303,10

UTSLIPPENE VÅRE (tCO2e)

For 2023 har vi etablert vårt eget klimaregnskap, som er satt opp i henhold til GHG-protokollen på Scope 1, 2 og 3.

Scope 1: Bensin fra egne biler

Scope 2: Elektrisitet, fjernvarme og fjernkjøling

Scope 3: Innkjøpte varer og tjenester, energirelaterte aktiviteter, avfall, forretningsreiser og leide lokaler og utstyr

Totalt

For samme mengde kan du kjøre en bil 750 ganger rundt jorden

7303,10

Scope 3

For å bli kvitt denne mengden må vi plante 120 458 trær som må vokse i 10 år

7285,28

Scope 2

Dette er det samme
som å lade
858 217 mobiler

12,77

Scope 1

Dette tilsvarer et
forbruk på 2131 liter bensin

5,05

tCO2e per medarbeider

2,27

Material property, Font

Finansielle resultater

Med driftsinntekter på nesten 5,4 milliarder og et resultat på over 500 millioner kroner, er Sopra Steria fortsatt i kraftig vekst i Norge.

20 prosent vekst
i et år med motvind

Det synes ikke på resultatene, men Sopra Sterias finansdirektør følte for første gang på lenge på motvind i 2023.
– Året ble annerledes enn vi trodde, men vi kom oss godt i havn likevel, sier Ronny Jevard.

Finansdirektør - Ronny Jevard

Gjennom 14 år har finansdirektøren landet det ene rekordresultatet etter det andre. Og motvinden til tross, det ble ny «all-time-high» også i fjor - med en omsetning på nesten 5,4 milliarder kroner (opp 20 prosent) og et driftsresultat på 503 millioner kroner (opp 10,5 prosent).

Veldig ille kan det umulig ha vært?

– Det kan du kanskje si, men vi merket godt at markedet var tøffere og i tillegg fikk vi en voldsom økning av arbeidsgiveravgiften som var krevende å absorbere. Likevel valgte vi å stå på strategien vår, samtidig som de ansatte leverte en fantastisk innsats for kundene. Kombinasjonen av dedikerte medarbeidere, gode kunderelasjoner og noen investeringer vi valgte å utsette, gjorde at det gikk bra likevel, sier Jevard.

Riktig kjernekompetanse

– Heldigvis har vi en sterk posisjon i markedet, med langvarige og gode kunderelasjoner. Vi sitter dessuten på akkurat riktig kjernekompetanse innen tjenester som fortsatt trengs når det strammer seg til, som skytjenester og digitalisering. Det betyr at disse delene av selskapet kan kompensere for områder der det i perioder ikke går like bra. Slik sett er vi en godt balansert virksomhet, sier Jevard.

Han holder også fram hvilken betydning den store rekrutteringen av nyansatte («graduates») har i slike situasjoner.

– I fjor ansatte vi 273 dyktige kvinner og menn rett fra skolebenken, tilsvarende nesten ti prosent av arbeidsstokken. Med så mange nye kan vi i en viss grad tilpasse retningen de utvikler seg i. Det gir fleksibilitet når markedet endrer seg, sier han.

2023 var ellers et år preget av konsolidering for Sopra Steria. De siste årenes oppkjøp av selskaper som EGGS, Labs, Footprint og MarinIT krever samkjøring av kultur og mål.

Har doblet seg hvert fjerde år

– Det har vært viktig og riktig for oss å få inn kompetanse det ville ha vært krevende å bygge på egen kjøl. Vi har lært mye av det, og det er åpenbart at vi framstår enda mer attraktive for kundene våre nå, sier Jevard.

Gjennom de siste tjue årene har vi doblet oss i størrelse og omsetning hvert fjerde år og med en slik vekst er vi i ferd med å bli en viktig samfunnsaktør. Da forventes det at vi leverer også på dette.

Sopra Steria har ikke aktivt offentliggjort årsregnskap for Norge tidligere, hvorfor nå?

– Det formatet vi har produsert tidligere ville neppe ha hatt stor interesse for allmennheten, i og med at vi ikke er børsnotert i Norge og ikke har rapportert mer enn nødvendig. Men nå benytter vi anledningen til å fortelle om hvem vi er og hva vi gjør. Gjennom de siste tjue årene har vi doblet oss i størrelse og omsetning hvert fjerde år og med en slik vekst er vi i ferd med å bli en viktig samfunnsaktør. Da forventes det at vi leverer også på dette. Det gir dessuten andre bedre mulighet til å vurdere oss.

Dere blir sannsynligvis vurdert høyt i Frankrike, i hvert fall. I Norge har Sopra Steria de siste ti årene vokst med femgangeren i omsetning og med tigangeren i driftsresultat. Er det noen andre land i Sopra Steria-familien med tilsvarende suksess?

– Nei, det er nok ingen andre som er i nærheten akkurat der. Vi har et veldig bra samarbeid med eierne i Paris og blir nok sett på som en liten gullkalv. Samtidig er det en erkjennelse av at Norge er et lite marked som lar seg endre raskere og enklere enn i en del andre land.

Kl frigjør kapasitet

- Hva blir viktigst framover?

– Utvilsomt å fortsette å levere verdi til kundene våre. KI-revolusjonen slår inn for fullt og vi må bevise at vi tar de nye verktøyene i bruk på en måte som ikke beskytter oss selv, men tjener kundene våre. Det er ingen tvil om at kunstig intelligens kommer til å erstatte en del av de funksjonene vi har i dag. Framover tror jeg ikke den videre veksten vår bare vil drives av vekst i antallet ansatte, men av utviklingen av nye tjenester og løsninger. Utviklerne våre vil for eksempel produsere kode mye mer effektivt og potensielt frigjøre mye kapasitet til andre oppgaver, sier Jevard.

Norge har fortsatt mye uforløst potensial for effektivisering og innovasjon, vi har for eksempel knapt begynt i helsesektoren.

Han er på ingen måte redd for at Sopra Steria skal gå tom for oppgaver:

– Hehe, nei … Norge har fortsatt mye uforløst potensial for effektivisering og innovasjon, vi har for eksempel knapt begynt i helsesektoren. Ellers er det mange sektorer å gripe fatt i, tenk bare på alt som skjer langs kysten vår, fra matproduksjon til maritime tjenester og energiutvikling. Veksttakten blir neppe mindre fremover, vi forbereder oss på en ny dobling de neste 4-5 årene, smiler han.

Bærekraft

ESG handler om å drive ansvarlig ved å ta hensyn til miljø, mennesker og egen forretning. Med en helhetlig, bærekraftig og langsiktig tilnærming, ønsker vi å finne balansen mellom disse tre dimensjonene i den daglige driften av selskapet.

For å bli bedre,
må vi vite hvor vi er

Sopra Sterias første integrerte rapport for Norge er et uttrykk for at selskapet tar bærekraft på dypeste alvor.
– Vi vil vite hvordan vi påvirker samfunn, klima og natur.
Først da kan vi sette høye nok mål for oss selv og kundene våre, sier Solfrid Skilbrigt, HR-, strategi- og bærekraftsdirektør.

HR-, strategi- og bærekraftsdirektør -
Solfrid Skilbrigt

Skilbrigt bør vite hva hun snakker om.
Allerede på 2000-tallet, da hun var ansvarlig for samfunnsansvarsprogrammet for – det som da het – Steria-gruppen ved hovedkontoret i Paris, var hun tidlig ute med å få publisert bærekraftsorienterte rapporter.

– Nå er det allerede ti år siden gruppen lanserte den første årsrapporten som inkluderte bærekraftsprestasjoner etter GRI-standarden. Siden har vi i Norge basert oss på denne årlige, internasjonale publikasjonen, men det er ikke lenger nok. Nå ønsker vi mer detaljerte tall for hva vi oppnår her i landet, forbereder oss på kravene i EUs siste bærekraftsdirektiv og vil få enda høyere kvalitet på det vi rapporterer til Paris. Å se hva vi konkret kan gjøre lokalt vil inspirere alle som jobber her og forhåpentligvis også kundene våre, sier hun.

Stort engasjement bak målene

Det er ikke bare ledelsen som ser at større kunnskap om lokal påvirkning er nødvendig.

Når vi måler oss selv, blir det morsommere å se hvordan vi lykkes med å forbedre tallene våre.

– De aller fleste av Sopra Sterias medarbeidere er opptatt av bærekraft og vil gjerne at vi styrker dette arbeidet ytterligere. Når vi måler oss selv, blir det morsommere å se hvordan vi lykkes med å forbedre tallene våre. Vi setter store krav til oss selv, har opprettet KPI-er og begge deler akselererer jobben vi har foran oss.

Hvordan jobber dere med kundene?

– Å omstille til et lavutslippssamfunn krever teknologi og gode systemløsninger. Der står vi i Sopra Steria sterkt, med stort potensial for å påvirke kundene gjennom gode strategier, nye løsninger og effektiv datadrift. Ved å forenkle og forbedre kundenes miljø- og klimaarbeid, kan vi få til store resultater sammen.

Det er også en av grunnene til at interessentdialog er så viktig for Skilbrigt.

– God dialog med kunder, leverandører og myndigheter legger et svært godt grunnlag for fruktbare samarbeid. I tillegg avklarer dialogen forventninger omverdenen har til oss, slik at vi kan ligge i forkant – noe vi setter vår ære i å være, smiler hun.

Reviderer leverandører

Hva gjør Sopra Steria for å sikre gode arbeidsforhold hos leverandører?

Vi foretar jevnlige revisjoner i forbindelse med aktsomhetsvurderingene våre. I fjor gikk vi for eksempel i dialog med tre leverandører i områder med høy risiko for menneskerettighetsbrudd. Det vil vi fortsette med og kommer til å styrke arbeidet ytterligere.

Sopra Steria ansatte over 800 mennesker i fjor, hvorav nesten 300 nyutdannede. Hvordan er det mulig å onboarde så mange på en god måte?

– Det korte svaret på det er kultur og struktur. Vi har gode rekrutteringsprosesser, sender ut all nødvendig informasjon på forhånd og har et tre dagers introduksjonskurs. Alle verktøy er dessuten på plass den dagen folk begynner. I tillegg jobber vi med å gjøre hele organisasjonen klar for mottaket etter kjerneverdiene om å være åpen, nysgjerrig og respektfull. Vi har et bevisst forhold til hvordan vi geleider de nye ut i kundeprosjekter. I tillegg har vi en flat struktur, som gjør at mange nyansatte allerede året etter er involvert i rekrutteringen av neste årskull, sier Skilbrigt og fortsetter:

– Vi jobber aktivt for å skape et godt arbeidsmiljø og god arbeidskultur. I vinter kom det opp to saker i media. Den ene belyste en ugrei rekrutteringspraksis i et av forretningsområdene, og den andre saken var knyttet til kommunikasjon rundt programmet for nyutdannede. Disse sakene har vi tatt på største alvor. Vi tok umiddelbart grep for å rydde opp i uklar og ugrei praksis. I tillegg har den planlagte implementeringen av et nytt rekrutteringssystem også sikret lik rekrutteringsprosess i hele selskapet, sier Skilbrigt.

Ett debattinnlegg i uka

Viljen til samskaping er også bakgrunnen for at det ikke eksisterer noen form for «munnkurv» i selskapet – snarere tvert imot.

I fjor publiserte norske medier nesten ett debattinnlegg i uka fra Sopra Steria-ansatte. Det er jeg skikkelig stolt av.

– Vi belønner det å ta standpunkter eksternt, både faglig og i samfunnsspørsmål. Det resulterte i fjor i at norske medier publiserte nesten ett debattinnlegg i uka fra Sopra Steria-ansatte. Det er jeg skikkelig stolt av, sier HR-direktøren.

Tilbake til rapporten: Hvor går Sopra Steria herfra?

– Det er bare ett svar på det: Å jobbe på! Nå har vi satt nødvendige strukturer, prosesser og KPI-er. Bærekraftsarbeidet skal gjennomsyre hele virksomheten og alle skal jobbe med forbedringer på sine områder. Vi skal ha like positiv konkurranse på dette feltet som på andre – og vi skal virkelig oppnå resultater både hos oss selv og kundene våre!