Integrert rapport

Ruter

Selvkjørende kollektivtransport

eR nær

Font

Trykk på en knapp i appen, så kommer bilen kjørende hjem til deg av seg selv. Bor du i Groruddalen, skjer det allerede i løpet av høsten. Mye tyder på at selvkjørende kollektivtransport er atskillig nærmere enn du tror.

Ruter - Vibeke Harlem

Se for deg en by med få biler og lite støy. Hvor det fortsatt er mulig å komme seg fra akkurat der du er til akkurat dit du skal. Dette fremtidsbildet ønsker Ruter og Oslo kommune å realisere i nær fremtid. Skal det oppfylles, kreves selvkjørende biler og busser.

– Tenk deg den dagen du ikke trenger din egen bil, sier Vibeke Harlem.

Vibeke er sjef for Radikale innovasjoner i Ruter, og gløder av entusiasme. Ruter har grønne ambisjoner om hvordan kollektivtransporten i Stor-Oslo kan se ut,
allerede om få år.

– Skal vi få flere til å klare seg uten egen bil må vi utvide transporttilbudet med helt nye reiseformer. Vi må gi folk fleksibilitet og så langt som mulig skape den samme frihetsfølelsen som privatbilen gjør,
sier Vibeke.

I Groruddalen tester Ruter nå et godt alternativ til privatbilen – nemlig en bestillingstjeneste for
selvkjørende transportmidler.

Font

STOR var et større program og en testarena for en rekke innovative mobilitetsprosjekter. Ruter, Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo stod bak STOR, og programmet ble ledet av Tine Marthinus i
Sopra Steria.

Font

I STOR var det opprinnelig 16 prosjekter. Mange erfaringer er tatt videre i andre sammenhenger, men selvkjøringsprosjektet i Groruddalen er det eneste som fortsetter i sin helhet. I selvkjøringsprosjektet har det vært fire piloter så langt og Groruddalen er den femte.

En flåte med
selvkjørende biler

Ruter-sjef, Bernt Reitan Jensen, har uttalt at kollektivtrafikken tar folk fra steder de ikke bor, til steder de ikke skal. Så lenge det er slik, vil privatbilen overleve, også i de større byene.

Det er nettopp denne utfordringen selvkjøringsprosjektet søker å løse. Den stillegående, røde bilen skal hente deg der du bor og kjøre deg dit du skal. Enn så lenge er det en menneskelig operatør i bilen, men det er kun midlertidig.

Hold musen over videoen for å endre film

– Fra desember i år kan hvem som helst i Groruddalen trykke på den knappen her, så kommer bilen kjørende hjem til et sted i nærheten av der du er. Og om ti år skal vi tilby osloborgerne en stor flåte med selvkjørende biler som henter deg der du er, sier Vibeke.

Med testkjøringen i Groruddalen ønsker
Ruter å finne svar på blant annet:

Hvordan kan vi gjøre samkjøring mulig, attraktivt og behagelig for kunden?

Hvordan kan en slik tjeneste spille på lag med eksisterende kollektivtransport?

Hva slags prismodeller er aktuelle?

Hvordan kan selvkjørende transport gjøres tilgjengelig for folk med nedsatt funksjonsevne?

Hvordan kan vi med en slik tjeneste konkurrere med private bilreiser?

Smartere transport i Oslo-regionen
STOR var et større program og en testarena for en rekke innovative mobilitetsprosjekter. Ruter, Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo stod bak STOR, og programmet ble ledet av Tine Marthinus i Sopra Steria
STOR var det opprinnelig 16 prosjekter, og selvkjøringsprosjektet i Groruddalen er det eneste som fortsetter i sin opprinnelige form
Motor vehicle, Automotive design, Wheel, Tire, Car, Sky, Tree

Vi må unngå at trafikken spiser de grønne lungene

Et viktig moment med tjenesten er at kjøretøyet plukker opp flere som skal samme vei. Jo flere som deler, jo mer vil det bidra til å redusere antall biler på veien. Ruters mål om bærekraftig bevegelsesfrihet har dermed felles interesser med Oslo kommunes svært ambisiøse klimamål. Begge vil gjøre innbyggerne mindre avhengig av egen bil. Det er ikke nødvendigvis beint frem.

– Bussen og privatbilen bruker det samme arealet. Det gjør at bussen ofte blir stående i kø, og det er uaktuelt å bekjempe kø med å bygge mer vei. Vår jobb er å unngå at trafikken spiser opp byen og innbyggernes bilfrie oppholdsarealer, sier
Maja Karin Cimmerbeck.

Maja er leder for Trafikk i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

- Vi må ha plass til benker, mer trær og vegetasjon. Det gir folk flere grønne friområder, samtidig som plantene suger til seg overvann fra stadig mer styrtregn, sier Maja.

Radikal innovasjon og
regulatoriske fartsdumper

For å skape mer bærekraftig bevegelsesfrihet har Ruter satset stort på selvkjøring over lengre tid. Forsøket i Groruddalen er den femte selvkjøringspiloten så langt – og den mest avanserte.

Bilene i Groruddalen kan foreløpig kjøre i 60 km/t, men Ruter har søkt om en maksgrense på 90 km/t.

Forskriften for utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge har vært en viktig døråpner for å kunne teste denne typen tjeneste.

– Det viser hvor viktig det er at satsing på teknologi og reguleringer ses i sammenheng, og at vi videreutvikler begge i takt, sier Tine Marthinus i Sopra Steria.

Dress shirt, Flash photography, Clothing, Face, Hair, Smile, Outerwear, Sleeve, Gesture, Collar

Prosjektleder i Sopra Steria - Tine Marthinus

Automotive tire, Wheel, Vehicle, Sky, Car, Window, Cloud, Tree, Hood

– I alle innovasjonsprosjekter er det kritisk å forstå hva vi skal oppnå, før vi går i gang med å finne ut hvordan vi skal gjøre det. Det er mye usikkerhet i slike prosjekter, og det kan det være vanskelig å vite hvor en skal starte og hvordan en gir prosjektet fremdrift, sier Tine.

I tillegg til Bymiljøetaten gir også Statens vegvesen selvkjøringsprosjektet god og selvkjørende fremdrift. Og, som programleder for STOR-prosjektet, sørget Tine for styring og navigasjon i et landskap med mange behov, regulatoriske fartsdumper og umoden teknologi, som kunstig intelligens.

Flash photography, Hand, Outerwear, Daytime, Sky, Neck, Sleeve, Standing, Gesture, Happy

Leder for Trafikk, Bymiljøetaten, Oslo kommune - Maja Karin Cimmerbeck

Tilbake til fremtiden

– Tine og tjenestedesignere fra Sopra Steria har gitt prosjektet styring, styrke og supernyttige metoder innenfor testing av ny teknologi og mobilitetsløsninger. De har bidratt til å etablere en god kultur i prosjektet og hjulpet oss med å finne feil og rette dem fort, sier Maja.

I Oslo jobber Bymiljøetaten hele tiden med å tilpasse veinettet til innbyggernes behov. Som for eksempel mange små sikkerhetstiltak, som gjør det tryggere for myke trafikanter å ferdes.

– Trygghet er avgjørende, men vi må også utforske hvordan ny teknologi kan gjøre byen vår mer tilgjengelig, inkluderende og klimavennlig, sier Maja.

I dag er det relativt lett å få en bil til å kjøre av seg selv på motorveien – uten lyskryss, vikeplikt, syklister eller motgående trafikk. Å utvikle selvkjørende kollektivtransport i Oslos trafikkerte gater er noe helt annet.

– Og nå skal vi finne ut hvordan selvkjørende bestillingstransport kan samspille med dagens kollektivtjenester og fremtidig byutvikling. Mer bærekraftig mobilitet krever også at vi som reiser endrer vanene våre. Min erfaring er at store omstillinger krever både pisk og gulrot, og tett samarbeid mellom offentlige etater, sier Tine.

– Det vi holder på med her i Groruddalen er nybrottsarbeid. Du finner ikke tilsvarende i hele Europa, avslutter Vibeke.

Les også

Kripos
Les om løsningen som får overgrepsutsatte barn og unge til å føle seg trygge
Trykk her for å lese mer om prosjektet
Norsk Kylling
De er utvilsomt søte. Nå får de også en stadig lykkeligere barndom.
Trykk her for å lese mer om prosjektet
Biodrone
Hvorfor ikke "ansette" en drone til å passe på at norske trær er sunne og friske?
Trykk her for å lese mer om prosjektet
Telenor
Du aner garantert ikke hvor viktig ALFA er for deg. Bli med inn i det aller helligste
Trykk her for å lese mer om prosjektet