Integrert rapport

Bla for å lese del 1

Bla for å lese del 1

Del 1

Mennesker og Teknologi for et bedre samfunn

– Å dele kunnskap gjør oss alle sterkere

Han er teknologioptimist og tror at digitalisering og kunstig intelligens utvilsomt vil gjøre verden bedre. – Men skal vi hanskes med de utfordringene vi har, må også vi mennesker endre oss, sier Kjell Rusti.

Tenk på de teknologiske kvantesprangene og den rivende samfunnsutviklingen vi har vært igjennom de siste 150 årene. Kombinasjonen av maskiner og menneskelig kreativitet har
brakt oss stadig dypere, bredere og lengre i jakten på nye innovasjoner. 

Fremskrittene har gitt mange av oss et mye bedre og mye lengre liv. Til nå.

Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria

Har ikke teknologien også vært med på å skape mange av problemene vi har? 

– Det er utvilsomt riktig at teknologiske fremskritt og industrialisering har vært med på å skape bærekraftsutfordringer, og mange kan bedre enn meg beskrive hvordan vi risikerer ekstremvær, matmangel og store folkeforflytninger. Men teknologien, i samspill med oss mennesker, er også det eneste som kan løse problemene fort nok.

Vi må utvikle klimaregnskap og velge underleverandører som påvirker miljø og klima minst mulig. Her bistår vi allerede en rekke kunder med effektive digitale løsninger. 

Hvordan? 

– Elektrifisering og elbilrevolusjonen er det åpenbare eksempelet. Nordmenn endret til elbil på under et tiår og nå er hver fjerde solgte bil elektrisk også i Kina. Elfly og havvindrevolusjonen er på spranget ut av startgropa, og rederiene er i ferd med å utvikle ny lavutslippsteknologi, for eksempel seil styrt av kunstig intelligens for å spare drivstoff. Men vi trenger også teknologi til mange mindre, men like viktige ting på bærekraftsområdet. Vi må utvikle klimaregnskap og velge underleverandører som påvirker miljø og klima minst mulig. Her bistår vi allerede en rekke kunder med effektive digitale løsninger. 

Sky, Cloud, Water, Fence, Travel

Lønnsomme og bærekraftige

Når Sopra Steria i år lanserer sin første integrerte rapport for Norge, der finansielle tall og ESG-rapportering tillegges like stor vekt, er det først og fremst fordi Rusti føler behov for å ta ansvar – og rapportere om hvordan virksomheten han leder bidrar og ønsker å bidra. Men dels også fordi rapporten på mange måter speiler et større prosjekt: Å hjelpe norske virksomheter til å bli mer produktive og innovative – og mer bærekraftige.
For å skape fremtidens virksomheter

– Å klare begge deler på én gang er helt nødvendig for virksomheter som vil overleve og prestere i fremtiden – enten de er i privat eller offentlig sektor. En forutsetning for å greie det, er effektiv digitalisering. Her har vi allerede kommet langt, men nå handler mye om å høste fordelene av gjennombruddene innen kunstig intelligens raskt nok. Spesielt offentlig sektor har både en stor utfordring og en stor mulighet på dette feltet, men vi er i gang. Nylig avsluttet vi for eksempel et prosjekt der vi vi hjalp Trondheim kommune med et KI-basert system for å beregne eiendomsverdi, som resulterte i mer rettferdig eiendomsskatt og færre klager. 

Det er absolutt nødvendig med fokus på teknologiutvikling på en rekke områder for å gjøre samfunnet bedre, blant annet for å øke produktiviteten i Norge.

– Så alt handler ikke om bærekraft likevel?

– Det å drive ansvarlig og bærekraftig er det eneste som kan skape lønnsomme virksomheter over tid. Bærekraft blir et konkurransefortrinn. Sammen med hensynet til samfunnssikkerhet og beredskap, legger ESG-hensyn de viktigste rammene for hva vi kan foreta oss som ledere framover. Det er absolutt nødvendig med fokus på teknologiutvikling på en rekke områder for å gjøre samfunnet bedre, blant annet for å øke produktiviteten i Norge. Vi bruker digitalisering og KI til stadig mer. Bare de siste par årene har vi jobbet med å sikre kyst og hav i Barentswatch-samarbeidet, vi har bistått Statnett med å tilrettelegge nettet for mer fornybar strøm og vi jobber med Telenor for å gjøre telekommunikasjon enda sikrere og tryggere, for bare å nevne noen eksempler. Det er fortsatt mer enn nok av forbedringer og uløste problemer å gå løs på, sier Rusti og fortsetter:

– Slikt gir meg motivasjon: Å bidra til å gjøre samfunnet bedre, enten det skjer i myndighetsregi eller gjennom innovasjon i de private selskapene vi jobber med.

Smile, Happy

Ny type rapport

2024 er altså første gang Sopra Steria aktivt offentliggjør en årsrapport for virksomheten i Norge, siden selskapet er en del av konsernet Sopra Steria Group. ESG-rapportering er fullt integrert fra dag én.

– Som en lokal del av et selskap som er børsnotert i Paris, har vi ikke hatt de samme kravene på oss som selskaper notert på Oslo Børs. Rapportene er i stedet kommet på gruppenivå. Og EU ligger foran på dette området. Dette betyr samtidig at siden vi kjenner alle krav og direktiver fra EU svært godt, hjelper vi en rekke kunder her i Norge med hvordan arbeidet med ESG-rapportering bør organiseres. Hvordan datainnsamling bør foregå mest mulig effektivt og hvordan det hele bør gjennomføres og presenteres. Da er det på tide at vi leverer en integrert rapport på våre egne vegne i Norge. I tillegg berøres også vi av det alle andre virksomheter opplever i stadig sterkere grad: At kunder og oppdragsgivere rutinemessig krever jevnlige bærekraftsrapporter fra sine leverandører, noen helt ned på kvartalsnivå. De som ikke er i stand til å levere rapporter som er gode nok, kommer til å tape i konkurransen.

– Så da er det en perfekt rapport Sopra Steria selv presenterer?

– På ingen måte. Vi er riktignok svært godt skodd på bærekraftskompetanse og hjelper allerede kundene våre med deres grønne og digitale omstilling. Men dette er vår første rapport, og vi har nå en plan for hvordan vi kan være et forbilde for andre selskaper i bransjen vår.

Vår oppgave er å være en aktiv part som står sammen med kundene i den store omstillingen mot et lavutslippssamfunn, uansett hva slags utgangspunkt de har.

– Og hvordan jobber dere med sektorer som ikke er kjent for å være like bærekraftige i dag?

– Vi bistår alle virksomheter i Norge uansett forretningsmodell. Oppgaven vår er å være en aktiv part som står sammen med kundene i den store omstillingen mot et lavutslippssamfunn, uansett hva slags utgangspunkt de har. Vi ønsker at alle skal bevege seg i mer bærekraftig og dermed konkurransedyktig retning. Da vil vi være de første til å stå ved deres side og gi de beste og mest oppdaterte rådene.

Sopra Steria viktigste strategiske mål er å …


… være et ledende selskap i Norge

… jobbe med de største selskapene i landet

… være en internasjonal ende-til-ende leverandør for kundene

… jobbe tett med kundene

… være et fantastisk sted å jobbe for de beste konsulentene i markedet

Window

Kunnskapsdeling = konkurransefortrinn

Rusti har også klare tanker om hva både Sopra Steria og det norske samfunnet bør sette høyest på dagsorden i årene fremover:

Vi må bli bedre til å dele den kunnskapen vi har, både internt og med omverdenen. Da kommer alle seg videre, og vi blir bedre sammen.

– Skal Norge fortsette å utvikle seg, er vi nødt til å bli et mer effektivt kompetansesamfunn. Vi må bli bedre til å dele den kunnskapen vi har, både internt og med omverdenen. Da kommer alle seg videre, og vi blir bedre sammen. Et av våre store mantra er det vi kaller «Power of Sharing», noe som innebærer at kunnskapsdeling skal være et konkurransefortrinn både for oss og dem vi samarbeider med. Kundene skal vite at de lærer av å jobbe med oss, og at det er kunnskap de kan ta med seg videre, sier Rusti og legger til:

– Det er kompetansen i mennesker sammen med teknologi som løser utfordringene. Det norske samfunnet må prioritere kompetanseutvikling i alle livsfaser, vi må ta vare på alle borgere og vi må ha en plan for å bekjempe digitalt utenforskap. Bare slik kan vi øke produktiviteten, noe som er helt nødvendig for å beholde og videreutvikle velferdsstaten.

– Hva har du aller mest lyst til å si til kunder og samarbeidspartnere?

– At vi må venne oss til at endring er den nye konstanten. Vi må kontinuerlig tilpasse og utvikle oss på en rekke områder, enten det skyldes kunstig intelligens og teknologiske muligheter eller pandemier, økonomiske kriser, kriger eller konflikter. Men per i dag er det ingenting vi med sikkerhet kan si truer verden mer enn klima- og naturkrisen. Det er derfor helt naturlig at en transformasjonspartner som Sopra Steria setter denne saken høyt på dagsorden både hos oss selv og kundene våre. Å gjennomføre disse endringene er vitalt – for både virksomheter og planeten. Det er en tankegang jeg er overbevist om at vi vil få både eksisterende og nye kunder med på, sier Rusti.

Font

MØT folkA VÅRE

Målet er å løse verdens vanskeligste floker, rådgi topplederne og bruke teknologi til å utvikle samfunnskritiske løsninger.

Møt noen av medarbeiderne i Sopra Steria
– og drømmene deres.

People in nature, Flash photography, Smile, Gesture, Happy, Grass

- Jeg blir alltid i bedre humør av å komme inn på kontoret, smiler seniorkonsulent Tiril Raknes. Kanskje ikke så rart, når det som møter henne i 23. etasje i Posthuset er store vindusflater og en uslåelig utsikt over Oslofjorden og byen. Men det er ikke bare derfor.

På tre år har jeg gått fra ikke helt å vite hva jeg vil gjøre når jeg blir stor, til å føle at jeg har funnet fagfeltet mitt.

- Det sosiale er så fint, og så viktig. Og det faglige er også uten sidestykke. På tre år har jeg gått fra ikke helt å vite hva jeg vil gjøre når jeg blir stor, til å føle at jeg har funnet fagfeltet mitt, sier Tiril, som har bærekraft som fagområde.

På de tre årene Tiril har jobbet i Sopra Steria, har hun gått fra å ha 2400 til 3300 kolleger i Norge. Sammen med kundene, jobber de hver dag med å skape et bedre samfunn – ved hjelp av både mennesker og teknologi. Sopra Steria ønsker å være det beste stedet å jobbe for de beste konsulentene og har medarbeidere på åtte kontorer i hele landet. Både i nord og sør, og i øst og vest. At det har vært et selskap i vekst de siste årene, er helt sikkert.

Like sikkert som at fagområdet til Jørgen Rørvik virkelig har blitt satt på radaren til de fleste. Han er direktør for sikkerhetstjenestene til Sopra Steria i Skandinavia og har et overordnet ansvar for forretningsområder innen cybersikkerhet.

- Vi jobber ikke med sikkerhet for moro skyld, men fordi det er helt avgjørende. Det å være med i et stort fagmiljø som jobber med dette kontinuerlig, er svært meningsfullt og gjør meg stolt, sier Jørgen.

Motor vehicle, Automotive design, Wheel, Tire, Car, Sky, Tree
Glasses, Microphone
Flash photography, Shoulder, Gesture, Happy
Motor vehicle, Automotive design, Wheel, Tire, Car, Sky, Tree

Det er kunnskapsdeling mye handler om

Alle medarbeiderne i Sopra Steria er unike på hvert sitt vis. Kompetansen styrkes av at selskapet består av mennesker med ulikt kjønn, alder, kulturell bakgrunn, legning og tro. Det gjør oss i stand til å kommunisere godt med kundene våre og hverandre.

- Kollegaene mine er utrolig gode på å dele kunnskap og erfaringer, både på kontoret i det daglige og på faglige arrangementer. Vi kaller det Power of Sharing. Det gjør at vi holder oss godt oppdatert om de nyeste teknologiske trendene, sier fullstack-utvikler Vilde Wøien.

Kollegaene mine er utrolig gode på å dele kunnskap og erfaringer, både på kontoret i det daglige og på faglige arrangementer. Vi kaller det Power of Sharing.

For det er nettopp deling mye handler om. Deling av gode ideer, kloke tanker og geniale løsninger. Det gjelder åpenbart for faget, men den sosiale delen av det er vel så viktig.

- Miljøet er fantastisk! Det finnes 80 sosiale grupper, med alt fra brettspill til tennis. I tillegg er det mange initiativer som gir muligheter til å bygge sterke relasjoner og som skaper et positivt arbeidsmiljø, sier Madeleine Bundli Andersen, fagansvarlig for bærekraftig virksomhetsstrategi.

Motor vehicle, Automotive design, Wheel, Tire, Car, Sky, Tree
Flash photography, Smile, Coat, Interaction
Jeans, Sleeve

Jobber for fremtidens virksomheter

Folka i Sopra Steria jobber for å skape fremtidens virksomheter. Da må de også være i forkant. En av dem som får kjenne utviklingen på kroppen, er prosjektleder Wilhelm Hartvig, som har arbeidsmetodikk og kunstig intelligens (KI) som sitt fagområde.

Nå har jeg vært i Sopra Steria i tre år, og innen få år vil nok jobben min innen KI se helt annerledes ut.

– Smidige metoder, for eksempel, er uten tvil fremtidens måte å jobbe på, sammen med banebrytende KI-teknologi. Nå har jeg vært i Sopra Steria i tre år, og innen få år vil nok jobben min innen KI se helt annerledes ut. Det er det som er så spennende med denne bransjen, avslutter Hartvig.

Marthe Moengen

Dataarkitekt

– Drømmeprosjektet for meg betyr prosjekter med store ambisjoner, og en evne til å være fremoverlent i å teste og utnytte den nyeste teknologien for å bli datadrevet.

Wilhelm Hartvig

Prosjektleder innen smidig og kunstig intelligens

– Folka i Sopra Steria er engasjerte, samarbeidsvillige og faglig dyktige.

Vilde Wøien

Utvikler – opptatt av kunstig intelligens

– Teknologi kan bidra til å løse mange samfunnsutfordringer. Jeg brenner spesielt for mulighetene mellom teknologi, mennesker og miljø.

Vision care, Glasses, Smile, Blue, Eyelash, Ear, Jaw, Neck, Eyewear, Happy

Gordon Ryan

Rådgiver innen innovasjon

– Jobben min er variert og gir innsikt i

ulike deler av samfunnet. Drømmejobben min er utvikle en sirkulærmodell for LEGO eller H&M.

Tiril Raknes

Seniorkonsulent innen bærekraft

– Om ti år tror jeg vi har sluttet å bruke paraplybegrepet «bærekraft», og heller jobber innen mer konkrete områder som klima, natur, mangfold, menneskerettigheter og så videre.

Jørgen Rørvik

Direktør for sikkerhetstjenester

– Jeg jobber med drømmeprosjektet mitt. Det er å løse samfunnskritiske floker, skape engasjement, utvikle andre og heie frem et fantastisk lag med rasende dyktige mennesker.

Smile, Gesture

Madeleine Bundli Andresen

Fagansvarlig for bærekraftig virksomhetsstrategi

– I en verden som endrer seg raskt, er det avgjørende med en god virksomhetsstrategi. Jeg har bistått toppledere med å utvikle nye strategier over lengre tid, og det er nettopp det jeg brenner for.