Arthur Writer & Wright Writer
Telenor
alfa får landet til å virke
Vi har lys i pæra og vann i springen. Og vi har mobildekning.
Alt dette tar vi for gitt, men bak vår tilkoblede hverdag ligger en enorm kompleksitet. Overvåkningssystemet ALFA sørger for at vi ikke merker noe av det – og gjør oss langt bedre i stand til å stå imot cyberangrep.
Head of operation - Andreas Løyning
Head of operation, Telenor - Andreas Løyning
– Mobilen er så integrert i livene våre at vi ikke tenker på at vi alltid har dekning. Og når vi en sjelden gang mister dekning, er det helt krise – da får vi jo ikke lest VG og sjekket Instagram, sier Andreas Løyning, Head of Operation i Telenor.
Sammen med en rekke medarbeidere har Løyning ansvar for at det vi tar for gitt fungerer.
– Men, vi må huske på at det ikke bare handler om trivielle ting som sosiale medier. Vi bruker mobilnettet når vi handler på butikken, sjekker mobilbanken, henter ut resepter på apoteket og når vi trenger nødhjelp, sier Løyning.
Og ikke bare det. Et fungerende nett er en vesentlig del av vår samfunnskritiske infrastruktur. Alt fra forsvar, politi og ambulanse til merdene i havbruket, kraftselskapene og logistikken hos de store dagligvarekjedene er helt avhengig av at nettet virker. For bare å nevne noe.
– Alle deler av samfunnet er avhengig av at dekningen er der til enhver tid, sier Løyning.
Best før: 2024
For å gi dekning til et Norge i bevegelse, overvåkes mobil- og telenett døgnet rundt. I Telenors driftssentral blinker store
og små skjermer.
Her sitter det folk døgnet rundt
Et titalls operatører følger med, tar imot feilmeldinger og håndterer dem løpende. En gjenganger er at folk har problemer med bredbånd. Til forskjell fra tidligere, håndteres og rettes de fleste av disse sakene direkte fra driftssentralen.
Det nye overvåkningssystemet ALFA har gitt operatørene en bedre og helt ny arbeidshverdag. I tillegg sparer Telenor millioner av kroner, og de har redusert antall utkjøringer og forsendelser av deler betraktelig.
– Sammen med Sopra Steria har vi erstattet et tungt, kostbart og teknologisk utdatert system. Det nye systemet, ALFA, gjør at vi oppdager feil på nettet mye raskere enn før. Og vi oppdager også feil som egentlig ikke er feil. I stedet for å rykke ut på falske meldinger, kan vi bruke tiden der det faktisk trengs og heller forebygge feil. Det gjør sitt til at mobilnettet vårt så å si alltid fungerer, sier Løyning.
Andreas Haavaldsen er Sopra Sterias prosjektleder for den store oppgraderingen på Fornebu.
– Vi har byttet ut gammel teknologi med mange mindre og moderne mikrotjenester. Der det gamle ikke kunne tilpasses og kobles med andre systemer, er ALFA rigget for fremtidens funksjonelle krav og applikasjoner, sier Haavaldsen.
Sopra Steria – Andreas Haavaldsen
Sopra Steria, prosjektleder – Andreas Haavaldsen
En flåte med selvkjørende biler
Du har to oppdateringer tilgjengelig: Tankesett og Metode
– Denne form for IT-utvikling er i stor grad en læringsprosess, hvor det ikke er mulig å beskrive nøyaktig den endelige og fremtidige løsningen. Derfor må vi jobbe smidig med mange små leveranser, som blir til gjennom flere såkalte iterasjoner, sier Haavaldsen.
– Ofte er tankesettet vårt hengt opp i gamle systemer og den gamle måten å gjøre ting på. Det er først når vi tar i bruk de nye løsningene at reelle behov dukker opp og nye ideer får spillerom.
Sopra Steria og Telenor har jobbet med ALFA i nesten tre år. Nær hundre utviklere og prosjektmedarbeidere har vært delaktig i utviklingen.
Det er flere brikker som må finne sin plass i et stort teknologisk puslespill. Haavaldsen er opptatt av tempo og metode.
Smidig utvikling, men ingen hjemme-alene-fest
I følge Haavaldsen er det ikke mulig å jobbe smidig med teknologiutvikling og samtidig detaljstyre alle prosesser.
– Løsningene blir til mens vi går, og teamene trenger armslag og frihet. Eller «autonomi», som vi IT-folk liker å kalle det, sier Haavaldsen.
Men, om friheten blir for stor kan det hele skli ut. Derfor er det avgjørende med stødig prosjektledelse og en tydelig produkteier. Den strategiske retningen må settes og beslutningene heller tas underveis.
– Det er alltid en fare for at for autonome team blir til en real hjemme-alene-fest. Her kan det fort bli utviklet funksjonalitet som går langt over behov og kost-nytte, såkalte «Rolls Royce-løsninger», sier Haavaldsen.
Klare strategiske mål, og prioriteringer av disse, har avlyst hjemme-alene-festen.
– Smidige team og hyppige standups har bidratt til raske avklaringer og hindret stans i utviklingen. Vår egen Product Lead, Randi Ivarsøy, har stått skulder ved skulder med Andreas Haavaldsen. De har utfordret både utviklerne og brukermiljøene, og det har vært nøkkelen til suksess, sier Løyning.
Kritisk i krise
Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder digitalisering. Nesten alle tjenester samfunnet er avhengig av og hviler på, som vannforsyning, betalingstjenester, helse, nødetater og strømforsyning, er digitale.
Digitaliseringen gjør samtidig samfunnet mer sårbart. Norsk næringsliv og offentlige virksomheter er utsatt for stadige flere og mer alvorlige cyberangrep.
Telenors nett og tjenester er med andre ord avgjørende og helt samfunnskritiske.
– ALFA gjør oss bedre i stand til å løse våre viktigste oppgaver. Sørge for at vi alle kan koble oss til det som betyr mest, uansett hvor vi befinner oss – og ikke minst bidra til at kritisk infrastruktur fungerer i krise og i verste fall krig, sier Løyning.
45 prosent færre kundebesøk
Moderniseringen av Telenors nett og støttesystemer gir flere gevinster. I første kvartal i 2024 reduserte driftssentralen antall unødvendige montørutkallinger med 45 prosent. Det vil si at feil kunne rettes direkte fra terminal, som er mye raskere enn å sende en montør til kunde.
Et bedre grensesnitt har i tillegg redusert antall graveskader med 36 prosent. Dette gir bedre kundeopplevelser og store besparelser for Telenor.